Toen bekend werd dat de nieuwe Kuip er niet zou komen is het plan voor het aangewezen gebied waar het stadion moest komen heroverwogen. Nu wordt het gebied vanaf de oude Gamma tot de gaskoepels bij de Oranjeboomstraat herontwikkeld met woningbouw.
Op onze bewonersavonden en in de krant zal het u niet ontgaan zijn dat dit een wijk gaat worden van minimaal 3000 woningen met de nodige allure.
BBV zet zich al sinds de eerste stadionplannen in om ook voordelen van herontwikkeling voor de Veranda op de kaart te zetten en de leefbaarheid te bewaken.
Dit doet BBV door met de projectorganisatie in gesprek te gaan namens bewoners van de Veranda over bouwhoogtes, uitstraling van de wijk, groen, parkeervoorzieningen enzovoorts.
Momenteel word er in deze overleggen gesproken over sociaal-maatschappelijke functies in nieuwbouwwijk Waterkant.
BBV maakt zich hierbij bijvoorbeeld hard voor de komst van een supermarkt, huisarts en fysio.
Verder zal Waterkant zich kenmerken door een mix van woningbouw die vergelijkbaar is met de Veranda, afgewisseld met hoogbouw tot 120 meter. (Op de Veranda zal het nooit hoger worden dan 70 meter, en dat zijn dan een paar punten, geen 'chinese muur').
Ook zal Waterkant een autoluwe wijk gaan worden. Dit betekent niet dat er minder auto’s in deze wijk komen, maar dat deze uit het straatbeeld verdwijnen. Parkeerplaatsen zullen ondergronds worden weggewerkt voor bewoners.
BBV is zeer kritisch als het over auto’s en parkeerplaatsen gaat en absoluut een voorbeeldwijk als het gaat over hoe verkeer en parkeren niet moet worden aangepakt in Waterkant. Zie ook onze pagina 'Mobiliteit en bereikbaarheid'.
Als reactie op de meest recente plannen heeft BBV een Position Paper opgesteld. Dit is de BBV visie en dit document wordt met bewoners, politiek en andere belanghebbenden gedeeld.
Wat gaat er nu daadwerkelijk als eerste gebeuren? De planning:
BBV heeft begin deze zomer met de projectorganisatie van de gemeente voor de stationsomgeving in een zeer vroeg stadium mogen aangeven waar de bewoners mogelijk behoefte aan hebben op het moment dat het huidige evenementen treinstation van Feyenoord wordt omgetoverd naar een permanent NS-sprinter station, station Stadionpark.
BBV heeft allereerst aangegeven dat het van belang is dat er met een integrale blik wordt gekeken naar het grotere gebied doelende op de aanlanding van de stadsbrug en de plannen voor de stadiondriehoek en Rotterdams Tij.
Verder is ingebracht dat de bewoners geen overlast moeten ondervinden van al het extra geluid dat een permanent treinstation met zich meebrengt, er moet voldoende groen zijn, de hoogteverschillen moeten idealiter worden weggewerkt zodat het een goed toegankelijk gebied is voor voetgangers en fietsers.
Daarnaast is het evident dat dit een groot verkeersknooppunt wordt waar meer dan voldoende capaciteit moet zijn voor parkeerplaatsen! Ook mag het wat BBV betreft qua station een architectonisch hoogstandje worden waar de stad, waar vooral Zuid trots op moet zijn!